Simptomatologia a l’escola:
- Hiperactivitat
- Li costa mantenir-se assegut.
- Fa renou i xerra amb excés.
- Juga amb petits objectes.
- Lectura i escriptura precipitada.
- Impulsivitat
- Es precipiten en les respostes orals i escrites.
- Interrompre explicacions.
- Poden mostrar-se agressius davant algunes situacions.
- Dèficit d’atenció
- Distraccions, oblits…
ESTRATÈGIES PER MILLORAR EL RENDIMENT
- Intervenció del professor:
- Informar-se
- Tenir ganes d’ajudar a l’alumne amb dificultats.
- Ser un bon model d’ordre i d’autocontrol.
- Proposar-se objectius concrets (elaborar un pla)
- Ignorar conductes disruptives. Reforçar les adaptatives.
- Formar-se en estratègies de suport.
- Consideracions importants:
- Demanar poca feina i molt freqüentment.
- Temps curts de concentració.
- Permetre consideracions: ús d´autoinstruccions, carpetes o fitxes per a les seves tasques.
- El nin ha de fer un seguiment de la seva millora.
- Establir plans d’actuació:
- Adaptacions a l’entorn (Seure prop del mestre/a, contacte visual…)
- Adaptacions del material(fulls del colors…)
- Adaptacions en la metodologia( supervisió, reforç,format del control…)
- Adaptacions en el currículum
ESTRATÈGIES PER MILLORAR EL COMPORTAMENT
- Especificar el que volem exactament , el que s’espera d´ell.
- Ordres clares, poques i concretes.
- Concretar una senyal privada, per cridar-li l’atenció.
- Asseure’l amb un company tranquil, que el pugui ajudar.
- Reforçar conducta correcta.
- Acordar un sistema que li doni l’oportunitat de moure-se (fer encàrrecs, anar al bany…)
- Entrenar-lo a estar uns minuts treballant autònomament.
- Dedicar un temps personal per parlar amb ell.
- Oferir-li un espai personal on es pugui tranquil·litzar.
- Elogiar-lo, reforçar-lo.
- Aplicar el temps fora (1 minut per any)
Què fer quan desafien?
- Ignorar.
- No confrontar-se, evitar l’escalada.
- Mantenir-se firme i no caure en lamentacions.
- Castigar només en conductes molt greus.
COM DESPERTAR LA MOTIVACIÓ PER L’APRENENTATGE
Estil motivacional:
- Estil motivacional extrínsec.
- Motivació extrínseca. Aconseguir aprovació social, notes, premis…
- Depèn més dels professors en les seves activitats acadèmiques.
- Baixa motivació intrínseca. Poca motivació en aprendre coses noves i dominar-les.
- Temen equivocar -se.
- Necessiten evitar el fracàs, més que aconseguir l’èxit.
- Atribucions externes davant el fracàs.
- Tendència a frustrar-se davant la tasca.
- Abandonen fàcilment si hi ha fracàs.
- Adopten un estil de resposta d’indefensió.
- Intenten evitar les tasques que suposin un repte.
Què podem fer per despertar la seva motivació?
- Optimitzar el procés d´ensenyament-aprenentatge. Que puguin aconseguir èxit i no tenguin sensació de fracàs. Tasques adaptades a la seva capacitat.
- Evitar crítiques constants per no intentar-lo o fracassar.
- Transmetre que és acceptat amb les seves potencialitats i limitacions.
- Reforçar èxits.
- Emfatitzar els progressos, més que comparar el seu rendiment amb d’altres i emprar sàviament els reforçadors, fins aconseguir la motivació intrínseca, economia de fitxes o contractes conductals.
- Enfortir l’autoestima
- Propiciar l’èxit, destacar-lo, anomenar-lo ajudant del professor.
- Donar-li responsabilitats.
- Fer encàrrecs per desplegar activitat física productiva (dur notes, fer punta…)
- Evitar crítiques.
- Promoure l’acció tutorial
- Tutoria entre iguals. Eficàcia del modelat dels companys.
- Instruir-los en les normes que regiran els grups d’iguals. Aquests grups potencien la seva autoestima, ja que els permet fer aportacions.
- Feedback d’un igual redueix demandes instruccionals del mestre.
ESTRATÈGIES D’INSTRUCCIONS
- Modificació en mètodes d’ensenyament.
- Destacar l’essencial en les explicacions: to de veu, gestos…
- Abans d’explicar fer un llistat dels continguts més destacats amb guixos de colors.
- Mètodes interactius. Ensenyança recíproca. Tutoria de companys.
- Instruccions clares, senzilles, directes. Demanar que les repetesqui.
- Segmentar les tasques llargues en passes. Feedback freqüent. Reforçar cada pas.
- Com organitzar el temps i el material.
- Activitats amb ordinador.
- Alternar períodes de pràctica i descans.
- Evitar períodes llargs d’espera sense implicació en activitats.
- Instrucció acadèmica al matí, ja que el seu rendiment se deteriora al llarg del dia.
- Emprar agenda casa- escola o la gravadora per a les instruccions.
- Modificació del sistema d’avaluació.
- Preguntes curtes i freqüents.
- Valorar el que saben i no la seva habilitat per afrontar situacions d’examen.
- Reduir nombre de preguntes per full.
- Combinar avaluació oral i escrita, en l’avaluació oral els pots reconduir.
- Destacar paraules clau en l’enunciat de preguntes i problemes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario